fredag, december 23, 2011

Lucka Nr 23: Om ditt bästa julminne

När vi var mindre hängde vi alltid upp en strumpa på sänggaveln innan vi skulle lägga oss dagen före dopparedagen. Jag hade ett litet nubb islaget i min träsäng året runt som strumpan skulle hängas på traditionsenligt. En julaftonsmorgon när jag vaknade fanns det, förutom en hyacint bredvid sängen som vanligt, också ett snöre i strumpan som fortsatte över golvet bort mot dörren. Jag blev alldeles exalterad och började fantisera vad det kunde vara samtidigt som jag gick efter snöret. I hallen upptäckte jag till min glädje, vad jag då uppfattade som en gigantiskt stor burk gott och blandat. I samma modell som den klassiska oboyburken. Jag kommer ihåg min känsla. Är det sant?

Resten av kalendern hittar du här  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar