fredag, april 13, 2012

Någon som har tänkt lite längre

Min inspirationsmapp på datorn svämmar över av bilder och idéer jag har sparat från internet, och även om jag numera lägger upp det mesta på min pinterest, så fylls mappen ändå på med jämna mellanrum. Det som är jobbigt med att spara allt tillsammans är att det är svårt att hitta tillbaka till ursprungsidan. Omständigt om man vill veta om illustrationen fortfarande går att köpa eller vem som tagit bilden (Detta är tyvärr ett problem även på pinterest eftersom länkarna ibland tycks trilla bort längst med vägen) 

Nu till sak. På google kan man googla med hjälp av bilder! Man går in på söksidan för bilder och istället för att skriva in ett ord klickar man på den lilla kameran brevid. Där letar man upp sin bild på datorn och Google visar upp adresser där bilden förekommer.

Väldigt smidigt. Använde funktionen senast igår för att hitta bättre upplösning på en liten bild jag fastnade för i ett kollage. Det var bara att klippa ut och fråga Google. Eller om man vill se var sina egna bilder befinner sig för den delen. Smarta lösningar gör mig glad. När det är någon som har tänkt lite längre.

7 kommentarer:

  1. Sötaste! Ha en fin dag!

    Kram
    -Lubb

    SvaraRadera
  2. Tack SNÄLLA för det här tipset! Wow, det känns som att det öppnas en helt ny värld. Har en eller flera bilder på gamla målningar och såntdär som jag inte känner till ursprunget på och har sparat sen urminnes tider i hopp om att någon gång hitta upphovsmannen. Tack vare det här fick jag äntligen (och så himla enkelt!) reda på att min absoluta favoritmålning genom alla tider och dimensioner heter Frenzy of Exultations av Władysław Podkowiński. TACK!

    SvaraRadera
  3. Vaa? Hade jag inte en aning om att man kunde göra! Sjukt så bra, tack så mycket för tipset! :)

    SvaraRadera
  4. Men åh, tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Håller med om att det är smart. Och nu hittade jag dig på pinterest. Tack :)

    SvaraRadera
  6. Vilken smart grej! Tack för tipset!! :-)

    SvaraRadera